درخواستهای جانب افغانی، یادداشت شده در جریان سفر
داکتر خلیل وداد داکتر خلیل وداد

 

 

 

پرولترهای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

 

مصوبهء

دارالانشأ ک.م.  حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

 

محرم

 

 

 

شمارهء س.ت. 34/ 17 گ

مؤرخ 12.07.91.

 

 

 

پیرامون سفر هیأت ح.ک.ا.ش. به جمهوری افغانستان

 

هیأت ح.ک.ا.ش. در ماه می سال 1991 در جمهوری افغانستان بود. در هنگام ملاقاتها رهبری حزب وطن برخی از درخواستها را مطرح کرد. رفقای افغانی درشرایط فوق العاده دشوارکار میکنند. بدلایل آتی باید به آنها بلادرنگ کمک شود:

1. شعبه اداره امور یکجا با شعبهء تشکیلات ک.م.ح.ک.ا.ش. باید مطابق درخواست حزب وطن در امر تهیهء اسناد نو عضویت حزب، گسیل آن به افغانستان و تحویلدهی تجهیزات لازمی برای این کار همکاری نمایند. 

2. از کابینه شورای وزیران اتحادشوروی تقاضا میگردد که مسئلهء تحویلدهی 500 تن کاغذ نشراتی به شورای مرکزی حزب وطن در ربع چهارم سال 1991 را با شرایط متقابلاً مفید بررسی نماید.

3. ادارهء امور و شعبهء امور بین المللی ک.م. ح.ک.ا.ش. باید یکجا با ادارهء امور شورای مرکزی حزب وطن مسئلهء ایجاد ادارهء مشترک بازرگانی را بررسی نمایند.

4. به احزاب کمونیست ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و آذربایجان است که مسئلهء اجرای اسناد منعقد شده با حزب وطن در عرصه فعالیتهای اقتصادی و تحکیم روابط مستقیم در این موارد را با آن حزب بررسی نمایند.

5. شعبه روابط بین المللی ک.م. ح.ک.ا.ش. باید تا پایان سال 1991 طرح پلان روابط میان حزبی با حزب وطن برای سالهای 1991-1993 را آماده کرده، توافق جاتب افغانی را حاصل نموده و  جهت بررسی به دارالانشای ک.م.  ح.ک.ا.ش. پیشکش نماید.

6. شعبهء روابط بین المللی  (یکجا با کمونیستهای وزارت امور خارجه اتحادشوروی) باید پیشنهاد تدویر مذاکرات ح.ک.ا.ش. با نمایندگان اپوزیسیون افغانی در خاک  پاکستان، ایران، اروپای غربی و ایالات متحدهء امریکا در مورد حل مسئلهء افغانستان را آماده سازد.

 

معاون منشی عمومی کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

گسیل شد به:

 

قابل برگشت به سکتور پروتوکولِ اسناد و ارتباط ک.م. ح.ک.ا.ش. پس از سه ماه است.

 

 

 

 

13 نسخه

 

 

نسخه شماره  2

 

ک.م. ح.ک.ا.ش. 

کنترول /قابل برگشت به

شعبه اسناد و ارتباط ک.م. ح.ک.ا.ش. است

درخواستهای جانب افغانی، یادداشت شده در جریان سفر

هیأت ک.م. ح.ک.ا.ش. در رأس  یو. آ. ماننکوف به ج.ا.

 

الف. در هنگام ملاقات هیأت ح.ک.ا.ش. در رأس یو. آ. مانینکوف با رفیق نجیب الله درخواستهای آتی رهبری حزب وطن ارائه گردیدند:

1. موضوع چاپ اسناد نوعضویت حزب وطن و تحویلدهی وسایل لازم به آن بررسی گردد.

2. در راستاهای آتی کمک به حزب وطن از جانب ح.ک.ا.ش. ادامه یابد:

- پذیرش دانشجویان در موسسات تحصیلات عالی اتحاد شوروی؛

- ادامهء پذیرش کارمندان کادری و فعالان حزبی در مؤسسات آموزشی ح.ک.ا.ش.؛

- ایجاد امکانات برای تداوی یکعده کادرهای حزبی در مؤسسات درمانی اتحادشوروی؛

- تبادلهء تجارب میان کارمندان حزبی احزاب (ما) در مورد فعالیت آنها در عرصه های مختلف؛

3. عقد قراردادهای پروژههای بازرگانی- اقتصادی و گسترش روابط متقابلاً مفید در این عرصه؛

4. ارسال کاغذ چاپی (روزنامه یی) به بهای پایین؛

5. ایجاد شرایط برای ایجاد روابط مستقیم با احزاب کمونیستی جمهوریهای آسیای میانه؛

ب. هنگام ملاقات هیأت حزب کمونیست اتحاد شوروی با رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان بتاریخ 15 می سال روان با جانب افغانی منجمله مسایل آتی مطرح گردیدند:

بهتر خواهد بود اگر سازمانهای شوروی که قبلاً با بازرگانان افغان قردادهایی را برمبنای بارتری با پرداخت دالر کلیرنگ عقد نموده اند، تعهدات شان را عملی نمایند.

مسئلهء گذار پرداختها به اسعار آزاد میتواند در صورت عقد قراردادهای بعدی عملی شود.

بسیاری از خرده سوداگران افغان به اتحادشوروی رفته و در آنجا کالاها و اجناس شان را که زیاد هم نمیباشند، به کوپراتیفهای شوروی، افراد جداگانه و شرکتها میفروشند. عاید این معاملاتِ به روبل را در عمل آنها استفاده نمیتوانند، چون آنها حق گشایش شمارهء بانکی و تبدیل اسعار در اتحادشوروی را ندارند. آنها همچنان نمیتوانند اجناس و کالاهای شوروی را بخرند، چون به آنها حق صدور کالاها از خاک اتحاد شوروی داده نمیشود. بناً رهبری اتاقهای تجارت و بازرگانی تقاضا مینمایند، امکانات ذیل بررسی شود:

1. به این کتگوری سوداگران افغان اجازه داده شود، تا روبل شوروی را به اسعار آزاد در مؤسسات مالی شوروی تبدیل نمایند. 

2. به آنها اجازه داده شود تا در بانکهای شوروی حساب بانکی خویش را بگشایند.

3. به آنها اجازه داده شود تا مبالغ داده شده را به شرکتهای بزرگ و یا سوداگران افغانی که در بانکهای شوروی حساب بانکی دارند  و بتوانند بنوبهء خود کالاهای لازمی این سوداگران را بخرند، به روبل شوروی بدهند.

4. به سوداگران خصوصی و متشبثان افغان اجازه داده شود، تا پول اقامت شان را در مهمانخانه های شوروی به روبل بپردازند.

پ. در هنگام ملاقات با هیأت رهبری اتحادیهء پیشه وران ج.ا. از جانب افغانی درخواست گسترش همکاری اتحاد شوروی با این اتحادیه مطرح گردید.

1. اتحادیهء پیشه وران منجمله به دریافتِ، در صورت ممکن رایگانِ نخهای پشمی، رنگهای فرشها، بعضی سامانها،  دستگاهها و تجهیزات برای صنایع دستی علاقمندی ابراز نمود.

2. اتحادیه منجمله به گشایش دفاتر- مغازههای خویش در پایتختهای جمهوریهای آسیای میانه و مسکو برای فروش کالاهایی مانند فرشهای دستباف، اجناس منقوش سنگی و چوبی، کالاهای چرمی، محصولات نقره یی و اجناس مصنوعی و ساخته شده از احجار منجمله از سنگهای قیمتی، علاقمندی نشان داد.

3.  برای دریافت همکاران و مشتریان، پیشبرد مذاکرات، عقد قراردادهای مربوطه و همچنان تبادلهء تجارب اتحادیهء پیشه وران ج.ا. آرزومند است تا هیأت نمایندهءهبری اتحادیه را به اتحاد شوروی بفرستد.

ج. در هنگام ملاقات با رهبری اتحادیه کوپراتیفهای دهقانان آبراز آرزومندی شد تا روابط با سنترو سایوز دوباره احیأ گردد. با این سازمان سند همکاری امضأ شده، که بکلی ناانجام مانده است. به پیشنهاد جانب افغانی مبنی بر ادامهء همکاری بر اساس قراردادهای گذشته و عقد توافقات نو مطابق دگرگونیهای موجود در اتحادشوروی و افغانستان سنترو سایوز تا کنون پاسخی ارائه نکرده است. در این رابطه رهبری کوپراتیفهای دهقانان پیشنهاد میکند:

1. هیأتهای اتحادیه کوپراتیفهای دهقانان ج.ا. و سنتروسایوز برای امور همکاری متقابل و عقد قراردادها تبادله شود.

2. به اتحادیه کوپراتیفهای دهقانان در امر ایجاد روابط مستقیم میان با جمهوریتهای آسیای میانه و جماهیر متحدهء دیگر که علاقمند همکاری با افغانستان باشند، کمک صورت گیرد.

 

 

 

 

امضأ (ناخوانا)

  

 

 

 

 

2812/93. 10

22.07.91

 

معاون صدر اعظم اتحادجماهیر شوروی سوسیالیستی

به رئیس بخش شوروی کمیسیون دایمی مشترک

همکاریهای اقتصادی افغان-شوروی

رفیق ماسلیوکوف یو. د.

 

 

پیرامون برخی مسایل عاجل همکاری

بازرگانی- اقتصادی با جمهوری افغانستان

(پ.پ. 18095 مؤرخ 07/06/ 91

پ.پ. 1938 مؤرخ 17/06/91)

 

مطابق به سپارش وزارت روابط خارجی اقتصادی اتحادشوروی وضعیت موجود امور و دورنمای همکاریهای بازرگانی- اقتصادی با افغانستان ارزیابی شد.

در توافقات میان دولتی عقد شده با افغانستان بر اساس پلان سال 1991 در عرصه های اجرأ شونده توسط اتحاد شوروی صادرات کالاهای شوروی (ارسال مجانی) به ارزش 334 ملیون روبل  و واردات کالاهای افغانی با درنظر داشت صدور دوبارهء گاز طبیعی افغانستان به ارزش 206 ملیون روبل پیشبینی شده اند.

براساس ارقام اوپراتیفی در مدت پنج ماه سال روان گسیل کالاها به افغانستان به 130 ملیون روبل (39% مسئولیت) و از افغانستان به اتحادشوروی 13،4 ملیون روبل (11% مسئولیت) بر اساس پروتوکول گردش کالاها بود.

بصورت عموم مسئولیتهای قبول کرده در امر تحویل ماشینها و تجهیزات عملی میگردد. مؤسسات مربوط به وزارتهای صنایع هوایی و ماشینهای زراعتی اتحادشوروی محصولات شان به ارزش کلی 80 ملیون روبل که تقریباً %50 مسئولیتهای قبول کردهء سالانه است، را صادر کرده اند. در حال کنونی به صدراعظم اتحادشوروی رفیق پاولوف و.س. پیشنهاد شده تا تحویلدهی تخنیک هوایی به افغانستان را تا پایان سال 1991 به 150 ملیون روبل که در عمل ازدیاد صادرات ماشینها و تجهیزات نظر به مسئولیتهای قبول کرده و وظایف پلانشده را به دوبرابر ممکن میسازد، برساند.

تحویلدهی محصولات نفتی با شدت و در حد لازمِ نازل که %41 سطح سالانه را تشکیل میدهد، اجرأ میشود.

مسئولیتهای مربوط به صدور خوار وبار، کالاهای مورد ضرورت عامه و محصولات خام چوبی غیر قناعت بخش اند. تحویلدهی شکر، برنج، روغن نباتی، کود کیمیاوی( اموفوس و کاربیماید)، کاغذ و محصولات چوبی آغاز نشده اند. صدور مسکهء نباتی، پارچه های نخی و مصنوعی و غیره عملی نشده است. ارسال روغن طباخی و گندم بترتیب %20 و%31 میباشد.

دلیل اصلی عدم اجرای مسئولیتهای مربوط به صادرات کالاهای شوروی خودداری یکعده از جمهوریتهای متحده (منجمله جمهوری اوکرایین شوروی- از تحویلدهی شکر، فدراسیون روسیه- از تحویلدهی گندم، ادارات و مؤسسات (از جمله اتحادیه "اگروخیم"- در رابطه به کود کیمیاوی، وزارت صنایع جنگلی اتحادشوروی- در مورد گسیل محصولات خام چوبی و غیره)، نبود مواد و یا هم عدم علاقمندی مؤسسات برای تخصیص کالاها به صادراتِ رایگان (بلاعوض) و پرداخت کلیرنگی که گسیل اکثر کالاهای شوروی بر آن اساس به افغانستان صورت میگیرند، میباشد.

 مصوبهء شماره 148 مؤرخ 8 اپریل 1991 شورای وزیران به صادرکنندگان امتیازاتی را (مانند آزادی از مالیه صادرات، تخفیف مالیهء مفاد، تأمین اموال صادراتی از جانب وزارت بازرگانی اتحادشوروی به مؤسسات صادرکنندهء کالاهای عام المنفعه و خوراک از حساب ذخایر دالر کلیرنگ شان وغیره...) قایل شده مگر وضع طور جدی دگرگون نشده است، چون صادرکنندگان مبالغ اسعاری را دریافت نمیکنند. برعلاوه نرخ (کورس) تجاری روبل در برابر دالر کلیرنگ در معاملات با افغانستان 3 بار افزایش یافته، که باعث کاهش سه برابری عواید روبلی صادرکنندگان در مقایسه با صادرات کلیرنگی میباشد.

عامل اخیرالذکر تأثیر بمراتب منفی در بودجهء صادر کنندگان و امتیازات داده شده در امر مالیه و یا تخفیف آنها دارد.

بخاطر ایجاد شرایط لازمی برای عملی نمودن توافقات اتخاذشدهء بین الحکومتی و پروتوکولهای عقد شده با برخی کشورها منجمله افغانستان در سال 1991، در شورای وزیران اتحادشوروی در ماه می 1991 پیشنهادات لازمی ارائه شده اند. این پیشنهادها از جمله آزادی صادرکنندگان را از مالیهء صدور، تخفیف تا %50 از وام های بانکی صادارتی وغیره را پیشبینی مینمایند.

با درنظر داشت مشکلات انجام مسئولیتهای مربوط به صدور کالاها به افغانستان و همچنان نقش ویژهء مناسبات بازرگانی- مالی افغانستان- شوروی در امر تحکیم دوستی پایدار میان دو کشور معقول میدانیم تا بشکل استثنایی در امر پرداختها به کشورهای کلیرنگی به بانک دولتی اتحادشوروی پیشنهاد گردد، تا نرخ تجارتی دالر کلیرنگ را به اندازهء نرخ دالر آزاد در معاملات با افغانستان اجرا نماید. به علت نبود وجوه اضافی در لحظهء کنونی ایجاد فوند اسعار آزاد بخاطر پرداختهای اسعاری به صادرکنندگان کالاها و اموال به ج.ا.  نا ممکن است. همزمان باید گفت که وجود چنین فوندی تا حد زیادی باعث اجرای تعهدات ما در سال روان میشد.

برای ایجاد شرایط بهتر تجارتی در سال 1992 و سالهای آینده برنامه شده تا به ادامهء توافقات پیشین در ربع 3 سال 1991 مذاکراتی بخاطر گذار به پرداخت اسعار آزاد میان کشورها دایر شود. تا آنزمان سفر هیأت شوروی برای تدویر مذاکرات بخاطر تدقیق فهرست اموال، موعد و شرایط اجرای قراردادهای همکاری و ساختمان پروژههای صنعتی و غیره و منجمله استخراج نفت برای دراز مدت در نظر گرفته شده است.

      همزمان با ازدیاد صادرات شوروی به افغانستان، مسئلهء گسترش سریع واردات کالاهای افغانستان به  اتحادشوروی نیز بخاطر ضروریات اقتصادی اتحاد شوروی به مواد خام مطرح میگردد.

برای سال 1991 تمام قراردادهای مربوط به صدور کالاها از افغانستان به اتحادشوروی بصورت عموم (به استثنای بعضی کالاهای موسمی) در پروتوکول تجارتی گنجانیده شده و همچنان توسط جانب افغانی طور اضافی پیشنهاد گردیده اند. همزمان با درنظر داشت محدودیت توان صادراتی افغانستان در امر اجرای این مأمول نقش عمده به گاز ظبیعی افغانستان داده میشود. در اخیر جولای سال 1991 هیات کنسرن دولتی «گاز پروم » برای حل مسایل تخنیکی و بازرگانی به (افغانستان) پرواز مینماید.

با در نظرداشت پیشنهاد سفیر شوروی بخاطر گسترش روابط تجارتی- اقتصادی معقول خواهد بود، تا دستور مربوط به تجارت مرزی به ایالت آلتای و ولایات تیومن، تومسک و آلماآتا نیز نافذ گردند.

 

در مورد معاملات بارتری باید گفت که در اینخصوص مصوبهء شمارهء 393 شورای وزیران اتحاد شوروی به تاریخ 23 جون سال 1991  تصویب شده است. همچنان با وزارت اقتصاد شوروی (رفیق وید ل. ب.) در مورد آن توافق شده است.

به نظر وزارت مالیه اتحادشوروی (رفیق سالنیکوف و. آ.) پیشنهاد مبنی بر نرخ تجارتی روبل در پرداختها باعث مخارج اضافی در بودجه به اندازهء بیشتر از 0،7 ملیارد روبل میشود.

به امید بررسی تان.                                      

 

وزیر                                                                                                     ک. ف. کاتوشیف

 

 

 

به آرشیف                                                                                       درست است        امضأ

 

 

ک. م. ح.ک.ا.ش.

 

 

در مورد خواسته های جانب افغانی

 

مطابق به سپارش شعبهء سیاست اجتماعی- اقتصادی ک .م.  ح. ک. اتحادشوروی یکجا با وزارت روابط خارجی اقتصادی اتحادشوروی مسایل مطرح شده در جریان سفر به جمهوری افغانستان بررسی شدند.

نظر به دستور حکومت اتحادشوروی وزارت روابط خارجی اقتصادی اتحادشوروی سندی را پیرامون مسایل عاجل همکاری تجارتی- بازرگانی اتحادشوروی و جمهوری افغانستان که بتاریخ 22 جولای 1991 توسط وزیر کاتوشیف ک.ف. به معاون صدراعظم اتحاد شوروی و رئیس بخش شوروی کمیسیون دایمی میان حکومتی افغان- شوروی برای همکاریهای اقتصادی رفیق ماسلیوکوف ی. د. (پیوست است) گسیل نموده است.  در این سند وضعیت بازرگانی- اقتصادی تحلیل گردیده و راههای بهبود آن در آیندهء نزدیک منجمله مسایل مطروحه از سوی افغانها مشخص شده اند.

 

 

معاون شعبهء سیاست اجتماعی- اقتصادی ک .م.  ح. ک. اتحادشوروی                         ( ستاشِنکوف)  امضأ

 

 

 

 

 

«31» جولای 1991

به شمارهء 05137

474/33 -03

امضأ          به آرشیف                   

              91.08.8                      

 


April 11th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی